Aktywna Gmina
ZGK Pruchnik
OPS
Bezpieczeństwo
Zdrowie i Sport
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Pruchnik za 2015 r. |
I. Cel przygotowania analizy. Analiza została przygotowana w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych Gminy Pruchnik w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. II. Podstawa Prawna sporządzonej analizy. Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.), gminy zobowiązane zostały do wykonywania corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi na swoim terenie, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Opracowana analiza będzie stanowić podstawę do oceny potrzeb w zakresie zmian gospodarki odpadami na terenie Gminy, a także ich planowanie w kontekście następnego roku. Sporządzenie powyższej analizy umożliwi weryfikację możliwości przetwarzania nieposegregowanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych, a także pozostałości z sortowania odpadów komunalnych, które są przeznaczone do składowania. Analiza pozwoli zaplanować potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwieniem odpadów komunalnych oraz pomoże optymalizować wybrane procesy umożliwiając redukcję kosztów w kolejnym roku. Dokument ten pozwoli również na podsumowanie podstawowych informacji dotyczących jednostek samorządu terytorialnego tj. analizę liczby mieszkańców w gminie oraz analizę ilości odpadów komunalnych wytwarzanych na jej terenie. Do przeprowadzenia corocznej analizy niezbędne jest omówienie obecnej sytuacji, wyciągnięcie wniosków z analizy poprzedniej, weryfikacja założeń, planów, a także zaplanowanie działań na następny rok. Przedmiotowa analiza to obowiązek ustawowy ale również szansa na poprawę funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami w gminie. III. Założenia Planu Gospodarki Odpadami Gminy Pruchnik. Zgodnie z Planem Gospodarki Odpadami Gminy Pruchnik przyjęto działania wspomagające prawidłowe postępowanie z odpadami w zakresie zbierania, transportu, odzysku i unieszkodliwiania odpadów. Głównym celem wprowadzonych zmian do obecnie funkcjonującego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jest:
W obecnym kształcie ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na właścicieli każdej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy obowiązek ponoszenia miesięcznej opłaty za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Zapisy ustawowe w obowiązującym systemie gospodarowania odpadami polegają głównie na:
IV. Informacje dotyczące firmy odbierające odpady z terenu Gminy Pruchnik. W okresie od 01.01.2015r. do 31.12.2015r. odbiór odpadów komunalnych na terenie Gminy Pruchnik odbywał sie na podstawie zawartej umowy o świadczenie usług z Przedsiębiorstwem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Jarosławiu Sp. z o.o., 37-500 Jarosław, ul. Przemyska 15. Firma została wyłoniona w przetargu na realizację zadania odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych z terenu Gminy. Zakres przedmiotu zamówienia obejmuje w całym okresie realizacji zamówienia odbiór z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, i zagospodarowanie: zmieszanych niesegregowanych odpadów komunalnych zgromadzonych w pojemnikach, odpadów komunalnych gromadzonych w sposób selektywny, w pojemnikach lub workach w zabudowie jednorodzinnej i zagrodowej, obejmujących: szkło opakowaniowe z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, papier, odpady zielone, opakowania z tworzyw sztucznych z wyłączeniem opakowań po środkach ochrony roślin, środkach medycznych i truciznach, metal, opakowania wielomateriałowe, odpady wielkogabarytowe, odpady pochodzące z drobnych robót budowlanych i remontowych, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, przeterminowane leki, chemikalia, oleje, rozpuszczalniki, farby, zużyte baterie, akumulatory i opony. Przedsiębiorstwo w ramach realizacji zamówienia wyposaża nieruchomości zamieszkałe w pojemniki do gromadzenia odpadów komunalnych zmieszanych oraz pojemniki do zbiórki selektywnej oraz w worki o pojemnościach 120 l przeznaczone do zbiórki selektywnej. V. Analiza liczby mieszkańców. Liczba mieszkańców zameldowanych na dzień 31.12.2015 r. - 9 977 osób, w tym: Dokonując analizy na podstawie art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 wrzesnia 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz 1399 ze zm), należy wziąć pod uwagę liczbę osób zameldowanych na terenie gminy Pruchnik oraz sumaryczną liczbę osób ujętych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie gminy. Na dzień 31 grudnia 2015 r. liczba osób zameldowanych na terenie gminy Pruchnik wynosi 9977 osób. Natomiast zadeklarowana przez właścicieli nieruchomości sumaryczna liczba osób faktycznie zamieszkujących nieruchomości położone na terenie gminy wynosi 7862 (stan na dzień 31 grudnia 2015 r.). Różnica w wysokości 2115 osób nie objęta systemem wynika z faktu, że część osób zameldowanych na terenie gminy Gminy Pruchnik to mieszkańcy zameldowani ale nie zamieszkujacy terenu naszej gminy - studia, praca za granica, prace w delegacji, inne miejsca zamieszkania. VI. Analiza opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres 1 stycznia 2015 r. - 31 grudnia 2015 r. Opłaty z tytułu gospodarowania odpadami komunalnymi za okres 1 stycznia 2015r. do 31 grudnia 2015 r. kształtują się na następującym poziomie: VII. Koszty obsługi systemu w okresie od 01.07.2015 do 31.12.2015r. Koszty łącznie – 507 572,48 zł; w tym VIII. Analiza liczby właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, w imieniu których gmina powinna podjąć działania. Stosownie do zapisów art. 3 ust. 2 pkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz 1399 ze zm)., analizie została poddana również liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz 1399 ze zm), w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz 1399 ze zm). Na chwilę obecną liczba ta wynosi 0. Jeżeli istnieje uzasadnione podejrzenie, że właściciel nieruchomości pozbywa się nieczystości stałych bądź ciekłych w sposób niezgodny z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r. poz 1399 ze zm), Burmistrz Pruchnika wszczyna postępowanie administracyjne w przedmiotowej sprawie. W toku postępowania gruntownie badany jest sposób pozbywania się odpadów lub nieczystości ciekłych przez właściciela nieruchomości. Dotychczasowe postępowania nie wykazały żadnych nieprawidłowości w powyższym zakresie. IX. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. W 2015 r. nie realizowano żadnych zadań inwestycyjnych związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi. X. Ilość odpadów komunalnych wytworzonych na terenie Gminy Pruchnik od 01.01.2015 r. do 31.12.2015 r. Odpady komunalne powstają głównie w gospodarstwach domowych, obiektach użyteczności publicznej (urzędy, szkoły, ośrodek zdrowia) oraz infrastruktury (handel, przedsiębiorstwa, usługi). Są to także odpady z terenów otwartych, takie jak: odpady z koszy ulicznych, odpady z placów targowych, z cmentarzy, zieleni miejskiej. XI. Opis zagospodarowania odebranych odpadów komunalnych. Przez sposób zagospodarowania odpadów komunalnych rozumie się procesy odzysku wymienione w załączniku nr 1 do ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21) oraz procesy unieszkodliwiania odpadów wymienione w załączniku nr 2 do w/w ustawy. Procesy odzysku i unieszkodliwiania jakim poddane były odpady odebrane z terenu Gminy Pruchnik w 2015. Procesy odzysku |